Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
przez Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckiego
w Nowym Sączu
na okres 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r.
W planie działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu zostały zaproponowane kierunki działań w obszarach: architektonicznym, informacyjno-komunikacyjnym oraz cyfrowym.
I. Zadania do realizacji w ramach projektu „Zwiększenie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami pn. Dostępność Plus dla Zdrowia:
nr pozycji |
obszar dostępności |
nazwa zadania |
opis zadań do realizacji |
termin realizacji |
||
Zakres dostępności Zakres architektoniczny |
||||||
1 |
6. Miejsca postojowe |
Prawidłowe oznaczenie miejsc postojowych |
miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami zostaną oznakowane w prawidłowy sposób, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (znaki pionowe oraz poziome) |
do 31.08.2023 |
||
2 |
14. Podnośnik pionowy |
Wymiana podnośnika |
wymiana podnośnika pionowego przy wejściu do Ośrodka Onkologii |
do 31.08.2023 |
||
3 |
16. Dźwig osobowy /winda/ |
Wymiana windy |
wymiana dźwigu do przewozu pacjentów w budynku Ośrodka Onkologii |
do 31.08.2023 |
||
4 |
16. Dźwig osobowy /winda/ |
Oznaczenia wewnętrzne w windach |
zakup oraz montaż paneli wewnętrznych do wind z opisem nazw oddziałów/komórek organizacyjnych w języku polskim oraz w alfabecie Braill'a |
do 31.01.2023 |
||
5 |
34. Rejestracja i informacja |
Montaż pętli indukcyjnej w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym |
zakup oraz montaż pętli indukcyjnej w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym wraz z przeszkoleniem personelu w obsłudze |
do 31.08.2023 |
||
6 |
34. Rejestracja i informacja |
Tłumacz PJM online w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym |
udostępnienie usługi tłumacza on – line (abonament miesięczny) |
od 2.11.2022 do 31.08.2023 |
||
7 |
34. Rejestracja i informacja |
Obniżona lada w rejestracji SOR |
wykonanie oraz montaż obniżonej lady w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z wymianą istniejącego blatu na nieodbijający światła |
do 31.08.2023 |
||
8 |
34. Rejestracja i informacja |
Komunikacja z pacjentem – zakup interkomu |
zakup i montaż 2 sztuk interkomu ułatwiającego komunikację z pacjentem w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym |
do 31.08.2023 |
||
Zakres dostępności Zakres cyfrowy |
||||||
9 |
I. Dostępność strony internetowej szpitala – zakres ustawy o dostępności |
Dostosowanie strony internetowej |
istniejąca strona internetowa zostanie dostosowana do wymogów standardu WCAG 2.1 na poziomie AA oraz opublikowana zostanie deklaracja dostępności |
do 31.08.2023 |
||
10 |
X. Kompetencje cyfrowe personelu szpitala |
Szkolenie personelu z kompetencji cyfrowych (7 osób) |
Pracownicy zostaną przeszkoleni z kompetencji cyfrowych w tym prawidłowego zgodnie ze Standardem dostępności zamieszczania informacji na stronie internetowej szpitala |
do 23.01.2023 |
||
11 |
XI. Dostępność infrastruktury IT do obsługi pacjentów stacjonarnie lub zdalnie – spoza ustawy o dostępności |
Zakup zestawów komputerowych |
zakupione zostaną 3 zestawy komputerowe dla obsługi pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym |
do 31.08.2023 |
||
12 |
XI. Dostępność infrastruktury IT do obsługi pacjentów stacjonarnie lub zdalnie – spoza ustawy o dostępności |
Zakup oraz montaż 3 sztuk terminali multimedialnych (info kiosków) |
zakup oraz montaż 3 sztuk terminali multimedialnych wewnątrz wejść do głównych budynków szpitala z nakładkami w alfabecie Braill'a oraz funkcją głosową. |
do 31.08.2023 |
||
Zakres dostępności Zakres informacyjno-komunikacyjny |
||||||
13 |
1. Informacja o dostępnych formach komunikacji |
Zamieszczenie informacji o dostępnych formach komunikacji |
Na stronie internetowej Szpitala oraz na tablicach informacyjnych zostanie zamieszczona informacja z jakich form komunikacji mogą korzystać pacjenci ze szczególnymi potrzebami |
do 31.03.2023 |
||
14 |
7. Pętle indukcyjne, systemy FM, IR, Bluetooth i inne |
Zakup przenośnych pętli indukcyjnych |
Zakupione zostaną pętle indukcyjne przenośne, które będą przenoszone pomiędzy oddziałami/komórkami organizacyjnymi w przypadku pojawienia się pacjenta z niesprawnością słuchową |
do 31.08.2023 |
||
15 |
9. Oznaczenie punktów obsługi pacjenta wyposażonych w urządzenia wspomagające słyszenie |
Zakup tablic informacyjnych |
Zakupione zostaną tablice informujące o stanowiskach do obsługi pacjentów z niepełnosprawnością słuchową |
do 31.08.2023 |
||
16 |
V. Organizacja procedur zapewniających dostępność szpitala osobom ze szczególnymi potrzebami |
Opracowanie i wdrożenie procedury zapewniającej dostępność dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami. |
Koordynator ds. dostępności wraz z zespołem ds. dostępności opracuje oraz wdroży procedurę zapewniającą dostępność dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami. Pracownicy szpitala zostaną z nią zapoznani. |
do 28.02.2023 |
||
17 |
16. Komunikacja na wniosek pacjenta ze szczególnymi potrzebami |
Opracowanie wzoru wniosku o zapewnienie dostępności |
Koordynator ds. dostępności wraz z zespołem ds. dostępności opracuje wzór wniosku dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami, który zostanie udostępniony na stronie internetowej szpitala (do pobrani) oraz w wersji papierowej. Wniosek będzie mógł być składany również drogą elektroniczną na adres mailowy szpitala. |
do 31.01.2023 |
||
18 |
18. Powołanie koordynatora ds. Dostępności |
Powołanie koordynatora ds. dostępności |
Koordynator ds. dostępności zostanie zatrudniony na okres realizacji Projektu, spośród personelu szpitala a następnie w ramach podstawowej umowy o pracę zostaną mu przydzielone dodatkowe zadania do realizacji. |
2.11.2022 |
||
19 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup fotela ginekologicznego |
Zakupiony zostanie fotel ginekologiczny o regulowanej wysokości oraz zwiększonym udźwigu. |
do 31.08.2023 |
||
20 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup stołu operacyjnego |
Zakupione zostanie 1 stół operacyjny regulowany o zwiększonym udźwigu |
do 31.08.2023 |
||
21 |
38. Szkolenie kadry zarządzającej dotyczącej zatrudniania osób z niepełnosprawnościami |
Szkolenie kadry zarządzającej dotyczącej zatrudniania osób z niepełnosprawnościami (3 osoby) |
Wykupione zostanie szkolenie dla pracowników w zakresie procedury naboru pracowników z niepełnosprawnościami, przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych itp.. |
do 9.01.2023 |
||
22 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup łóżek szpitalnych (14 szt.) |
Zakupione zostaną łóżka szpitalne z przeznaczeniem na oddziały szpitalne |
do 31.08.2023 |
||
23 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup wózków inwalidzkich (10 szt.) |
Zakupione zostaną wózki inwalidzkie o zwiększonej nośności |
do 31.08.2023 |
||
24 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup stołu rehabilitacyjnego |
Zakupiony zostanie stół rehabilitacyjny regulowany o zwiększonej nośności |
do 31.08.2023 |
||
25 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup kozetek lekarskich (15 szt.) |
Do gabinetów zabiegowych zostaną zakupione kozetki lekarskie regulowane o zwiększonej nośności. |
do 31.08.2023 |
||
26 |
22. Urządzenia i sprzęt medyczny zwiększające dostępność szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zakup wózków inwalidzkich leżących (15 szt.) |
Zakupione zostaną wózki leżące regulowane o zwiększonej nośności |
do 31.08.2023 |
||
27 |
XIII Dobre praktyki w zakresie dostępności informacyjno – komunikacyjnej |
Szkolenie personelu z podstaw polskiego języka migowego (25 osób) |
Wykupione zostanie szkolenie dla pracowników w zakresie posługiwania się językiem migowym |
do 31.08.2023 |
||
28 |
36. Szkolenie personelu z zakresu komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami |
Przeszkolenie personelu szpitala w zakresie komunikacji z pacjentami o szczególnych potrzebach (55 osób – 5 grup x 11 osób) |
Wykupione zostanie szkolenie dla pracowników medycznych ( z każdego oddziału) w celu usprawnienia komunikacji w przypadku hospitalizacji pacjentów ze szczególnymi potrzebami. |
od 10.01.2023 do 27.01.2023 |
||
29 |
24. Współpraca z podmiotem reprezentującym osoby ze szczególnymi potrzebami |
Nawiązanie współpracy z organizacjami pozarządowymi |
Koordynator projektu nawiąże współpracę z organizacjami reprezentującymi osoby z różnymi niepełnosprawnościami w celu audytów/doradztwa w celu zwiększenia dostępności dla tych osób w szpitalu. Współpraca będzie kontynuowana po okresie realizacji projektu. |
do 30.04.2023 |
||
30 |
27. Zamieszczenie na stronie internetowej szpitala procedur dotyczących dostępności |
Opracowanie procedur dostępności dla różnych grup pacjentów. |
Koordynator ds. Dostępności opracuje wraz z zespołem procedury postępowania z pacjentami ze szczególnymi potrzebami. Procedury te zostaną zamieszczone na stronie internetowej szpitala. |
do 31.08.2023 |
||
31 |
40. Oznaczenia identyfikujące personel szpitala |
Zakup służbowych strojów dla personelu medycznego |
Zakupione zostaną komplety ubrań dla 778 osób personelu medycznego zatrudnionego na umowę o pracę. |
do 31.08.2023 |
||
II. Poza realizacją Projektu pn. „Zwiększenie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami w Szpitalu Specjalistycznym im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu” pn. Dostępność Plus dla Zdrowia; planuje się realizację poniższych zadań:
nr pozycji |
proponowane działania |
zalecenia do realizacji |
odpowiedzialna osoba/ komórka organizacyjna |
termin realizacji/ koszt realizacji |
|
Zakres dostępności Zakres architektoniczny |
|||||
1 |
Zastosowanie wyróżnienia |
zakup taśm zastosowanie oznaczeń ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym w Budynkach: A, B, C |
Zespół ds. technicznych |
I kwartał 2023 |
|
2 |
Oznaczenie drogi dojścia do Rejestracji SOR |
zastosowanie |
Zespół ds. technicznych |
II kwartał 2023 |
|
3 |
Wprowadzenie do procedur |
przygotowanie i wprowadzenie do procedur ewakuacji |
Inspektor p/poż. |
III kwartał 2023 działanie bezkosztowe |
|
4 |
Stworzenie w procedurach |
opracowanie standardów zachowań w sytuacji kiedy w Szpitalu pojawi się osoba z psem asystującym, psem przewodnikiem zakup misek na wodę dla psów |
Koordynator ds. dostępności |
II kwartał 2023 działanie bezkosztowe |
|
5 |
Zakup maty antypoślizgowej na pochylnię w parku przy Oddziale Chorób Zakaźnych |
zakup i montaż mat antypoślizgowych |
Zespół ds. administracyjnych Zespół ds. technicznych |
II kwartał 2023 |
|
Zakres dostępności Zakres informacyjno-komunikacyjny |
|||||
6 |
Zwiększenie czytelności informacji umieszczanych na tablicach informacyjnych |
weryfikacja zamieszczonych informacji/ulotek powiększenie czcionki zapisu informacji |
komórki organizacyjne zamieszczające informacje na tablicach informacyjnych |
I kwartał 2023
działanie bezkosztowe |
|
7 |
Przeszkolenie pracowników z zasad udzielania pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami |
organizacja szkoleń dla pracowników |
Koordynator ds. dostępności |
I kwartał 2023
działanie bezkosztowe |
|
8 |
Przygotowanie tekstu ETR (łatwego do czytania i rozumienia) |
przygotowanie tekstu ETR umieszczenie na stronie internetowej |
Koordynator ds. dostępności |
II kwartał 2023
działanie bezkosztowe |
|
9 |
Opracowanie anonimowej Ankiety dotyczącej dostępności szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
opracowanie anonimowej ankiety dotyczącej dostępności szpitala dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
I kwartał 2023
działanie bezkosztowe |
|
10 |
Współpraca z Koordynatorem Projektu pn. „Zwiększenie dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno – komunikacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami w Szpitalu Specjalistycznym im. J. Śniadeckiego w Nowym Sączu” pn. Dostępność Plus dla Zdrowia, w trakcie jego realizacji |
współpraca w trakcie trwania projektu |
Koordynator ds. dostępności |
do 31.08.2023 działanie bezkosztowe |
|
Odpowiedzialność za realizację planu spoczywa na poszczególnych komórkach organizacyjnych Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu. Koordynator ds. dostępności do 31 marca każdego roku, przygotuje sprawozdanie z realizacji Planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Szpital za rok poprzedni; i przedłoży go do zatwierdzenia Dyrektorowi Szpitala.